tisdag 3 september 2013

Pösiga björnbärsmuffins

Häromdagen hade Kristoffer med sig björnbär hem efter ett besök hos en vän. Jag viste inte riktig vad ja skulle hitta på med dom för alla recept jag hittade skulle man ha frysta bär. Synd tyckte jag på så färska och goda björnbär. Så jag struntade helt enkelt i det och gjorde mumsigt goda muffins :)






Björnbärsmuffins
12 st

125 gr smör
2 ½ dl socker
2 ägg
1 dl mjölk
5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
Färska björnbär

Rör smör och socker vitt och fluffigt. Tillsätt ägg, ett i taget och rör runt. Rör i mjölken. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och blanda sedan försiktigt ner det i smörblandningen.

Nu går de göra på två sätt:
1. blanda ner önskad mängd björnbär i smeten (rör försiktigt). Lägg ut muffinsformar i en muffinsplåt. Fördela smeten.

2. Lägg ut muffinsformar i en muffinsplåt. Fördel smeten och tryck försiktigt ner önskad mängd björnbär i varje plåt.

Jag har testat båda. tycker nog alternativ 1. blev bäst men det är den smaksak.

Grädda i ugnen på 200*C i 20-25 min.
Går utmärkt att frysa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar