tisdag 3 september 2013

Chokladrutor

Ett gammalt recept som kommer från min mammas receptsamling men som enligt mig är det bästa. Dessa kakor kallas även för kärleksmumms, mockarutor och snoddas. Men för mig har dom alltid hetat chokladrutor :)



Chokladrutor

175 gr smör
1 dl vatten
½ dl kakao
3 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 dl creme fraiche el gräddfil
2 ägg

Chokladglasyr:
75 gr smör
½ dl kakao
1 msk mjölk
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
kokos
strössel
hackade nötter

Blanda smör, vatten och kakao i en stor kastrull. Koka upp och låt koka i ca 5 min. Drag sedan kastrullen från värmen.
Rör ner socker, mjöl, bakpulver, salt, vaniljssocker, creme fraiche och ägg.
Hälls meten i en bakpappersklädd liten långpanna (ca 32x22cm)
Grädda i ugnen på 200*C i ca 20 min.
Gör undertiden glasyren: Blanda smör, kakao och mjölk i en kastrull. Koka upp och drag sedan kastrullen från värmen.
Blanda ner florsocker och vaniljssocker under kraftig omrörning. Rör tills smeten är smidig.
Bred glasyren över kakan när den är färdiggräddad. Strö över önskad garnering.
Låt kakan kallna och skär sedan i lagom bitar.
Går utmärkt att frysa.



2 kommentarer:

  1. Hej Sofia!Dom här chokladrutorna var absolut favorit när Ni var små,är säkert bakade hundratalsgånger,dom går hem fortfarande,med blandströssel så klart,jättefina blev dom..Kram mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom är bäst! Kul å se att du kikar in här lite då och då :) kramar!

      Radera