torsdag 6 december 2012

Knäckebröd / frökex

Ett mycket enkelt och gott knäckebröd / frökex som passar utmärkt till ostbrickan eller bara som mellanmål med eller utan lite smör och ost på. Receptet kommer från en annan vikariekolega som gjorde dessa i somras och nu äntligen kom jag ihår att skriva av receptet själv så jag kan dela med mig av det till er :)




Knäckebröd / frökex

2 ½ dl vatten
½ dl rapsolja
2 dl maizena majstärkelse
1 dl skalade sesamfrön
1 dl solrosfrön
½ dl linfrön
1 tsk salt
+ flingsalt

Blanda alla torra ingridienser, utom flingsaltet, i en bunke. Koka vattnet och tillsätt olja. Låt koka upp riktligt innan du häller vätskan i bunken. Rör runt. Fördela smeten på TVÅ bakplåtspappersklädda plåtar. Använd ett till bakplåtspapper som hjälp för att trycka ut smeten TUNNT! Jag trycker med en vanlig matsked. När du har fått ut smeten tunnt på båda plåtarna strör du över lite flingsalt.

Grädda båda plåtarna i ugnen på 150* i ca 1 tim men glöm ej att efter halva tiden byta plats på plåtarna i ugnen. Låt sedan svalna på plåt sedan bruter du dom i bitar.
Mumms :)






2 kommentarer:

  1. Hej gumman!har själv bakat knäcket några ggr fast Jag har i majsmjöl i stället för stärkelse åh det är supergott o bra för magen om man har problem med den mumsfilibaba kramisar mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej! Ja dessa är supergoda och som sagt bra för magen åxå :) Du får testa dessa med och jämföra vilka som är godast. Kram

      Radera