onsdag 3 oktober 2012

Morotskaka

Morotskaka kanske låter konstigt för många men morötterna ger kakan en underbar smak och gör kakan så saftig. Och de är ju inte fel med en god kräm gjord på philiadelphiaost på toppen :) Finns säker hur många olika recept på morotskaka med här får ni mitt lite egenkomponerade recept :) Denna gör sig bäst i en springform.
Vill bara säga att denna kaka är min mammas favourit ;)





Morotskaka

100 gr rumsvarmt smör/margarin
2 ½ dl socker
2-3 normalstora morötter
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vanilsocker


Kräm/glasyr:
1 ask philadelphiaost
flocrsocker
vaniljsocker
½ msk citronsaft

Garnering:
Kokos

Rör smör/margarin och socker poröst. Rör i äggen, ett i taget. Skala och riv morötterna fint och rör ner dem i smeten. Rör ner mjölet och bakpulvret i smeten. Häll smeten i en smort och bröad form.. Sätt in kakan i ugnen. Ugn 175* i 30-40 min.

Lägg philadelphiaosten i en liten bunke. Tillsätt florsocker, vaniljsocker och citronsaft tills du har fått en god smak och konsistens (höftar hejvilt när de gäller krämen så tyvärr har jag inga exakta mått). Ställ in krämen i kylskåpet.

När kakan är färdig och har svalnat helt brer du på krämen och strör över önskad mängd kokos. Färdigt :)

1 kommentar:

  1. Åhh morotskaka!bland det bästa som finns,höll på att föräta mig på den,den är hur mumsig som helst,kram kram Mamma

    SvaraRadera