tisdag 7 december 2010

Mozartkulor

Idag bestämde jag mig för att äntligen testa att göra mozartkulor. Sambons mor och systrar brukar göra dessa men själv har jag aldrig riktigt vågat mig på dom. Men idag blev det av och de va ju inte så svårt som ja trodde :) Gott på julgodisbodet ;)







Mozartkulor
64 st

250 gr nougat

ca 700 gr mandelmassa Odense
ca 300 gr mörk blockchoklad


Dela nougatplattan i 8x8 bitar (det blir ca 1 cm stora kuber). Skär mandelmassan i ca 3 mm tjocka skivor. Dela skivorna på hälften om du har en 1-kilos mandelmasserulle.

Lägg en bit nougat på en mandelmasseskiva, tryck ihop mandelmassan runt nougatbiten och rulla till en rund kula.

Smält chokladen, doppa mandelmassakulorna i chokladen. Ställ på plåt med bakplåtspapper. Garnera ev. kulorna med tex. en valnötsbit eller smält vit eller ljus choklad. Ställ kallt för att stelna.

3 kommentarer:

  1. Inte svårt alls och jättegott! :)

    SvaraRadera
  2. hej svejs!dom ser lika fina ut som om dom vore gjorda på ett kondis!!!imponerande,jag har själv aldrig gjort dom men kanske provar nu,hi hi,säkert jättesmaskiga

    SvaraRadera
  3. De tycker ja du ska göra :) super goda och inte alls svåra :)

    SvaraRadera