söndag 8 augusti 2010

Marängtårta

Idag blev det kalas hos far för att fira syskon nr: 4 som fyller 19 år i morgon :) Henrick ville inte ha något speciellt att fira med så pappa bestämde åt honom att det fick bli en sådan tårta som farmor brukade göra....och vad han mer bestämmde va att jag skulle göra den HAHA!

Denna tårta har jätte många olika namn. Mamma fick receptet av sin mormor och därför kallar vi den för Anna-Lisas tårta eller bara marängtårta. Denna tårta är väldigt populär i min släkt. Gammelmormor gjorde den, mamma gjorde den ofta till både kalas och skolavslutningar när vi va mindre, farmor gjorde den åxå och nu va de min tur:)
Inte alls så svår att göra som jag trodde från början. Det kanske ser krånglig ut men det är den inte :)
För en plåtstor tårta, 10-14 personer, behövs två bottnar. Vill man göra en mindre tårta, till 5-7 personer, gör man bara en plåtstor botten och sen dela den.



Marängtårta:

1 plåt:

150 gr margarin eller smör
2 dl socker
8 äggulor
5 msk mjölk
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver

Maräng:
8 äggvitor
4 dl socker
100 gr mandelflan

Fyllning:
ca 5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
färska eller tinade bär

1. Börja med att röra socker och rumsvarmt fett poröst. Skilj på äggens gulor och vitor. Gulorna lägger du i bunken med smöret och vitorna i en annan bunke. Rör ihop gulorna med margarinblandningen. Tillsätt mjölken och rör runt. Häll i mjölet blandat med bakpulvret och rör till en jämn smet. Häll ut smeten och bre ut den på en bakpappersklädd plåt (den djupa) till en rektangel. OBS: Du behöver inte bre ut den ända ut till kanterna (tror inte att smeten räcker till de) för den flyter ut sen.

2. Vispa vitorna och hälften av sokret till ett fast skum. För att vara säker på att jag har vispat (med elvisp) tillräcklingt länge brukar jag testa att vända bunken upp å ner, stannar skummet kvar är det färdigt annars får man vipa lite till. Vänd ner resten av sockret i äggskummet med en slev.

Bre sedan ut marängen ovanpå sockerkakssmeten och strö över mandelflan. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 min på 150-175*.

När den är färdig lyfter du ur tårtbottnen ur plåten och låter den svalna på en annan kall plåt eller bara på bordet.

OM DU SKA GÖRA EN STOR TÅRTA GÖR DU OM MOMENT 1 & 2 OCH OM INTE DELAR DU BOTTNEN SÅ DU FÅR TVÅ STYCKEN.

3. När bottnarna är färdiga och kalla vispar du grädden med vaniljsocker. Bre sedan ut det över en botten och lägg på önskad mängd bär eller det du vill ha imellan och sendan lägger du på den andra bottnen över. FÄRDIGT :)

Det va väl inte så svårt va? ;)

5 kommentarer:

  1. Hej! Precis upptäckt din blogg :0)
    Tårtan ser läcker ut! Här är min variant på denna maräng klassiker:
    http://emmixad.blogspot.com/2010/09/nostalgi-tarta-med-hallon-mousse-sa.html

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt att du hittade hit till min blogg. Kollade in din marängtårta å den ser jätte god ut, spännande med hallonmoussen :)

    SvaraRadera
  3. ja denna tårta är o förblir en favorit i släkten,skulle jag tro,mycket mycket god,den ser hur fin ut som helst,kram mamma

    SvaraRadera