måndag 2 augusti 2010

Fattiga riddare

Idag blev det den nyttigaste frukosten jag kunde komma på...eller INTE! ;) hehe! Har inte gjort eller ätit fattiga riddare på många år nu men idag blev det av :) När jag va yngre gjorde jag detta ganska offta, speciellt när Kristoffer kom för att stanna över en helg eller ett lov :)



Fattiga riddare

2-4 port

2 dl vetemjöl
4 dl mjöl
5 små ägg (går bra med 3-4 stora)
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt
8-10 brödskivor (tex. rostbröd)
strösocker
kanel
smör att steka i

Vispa mjöl, salt, vaniljsocker och hälften av mjölken till en klumpfri smet. Häll i resten av mjölken och äggen och vispa tills allt har blandat sig.

Häll upp socker och kanel på ett fat och blanda runt.
Doppa ner brödskivorna, en i taget, i smeten så att de täcker och lägg genast i stekpannan. Stek tills dom har fått fin färg. När dom är färdiga lägger du dom på fatet med socker och kanel så dom får lite på båda sidorna. Upprepa doppandet, stekningen och sockrandet tills alla fattiga riddare är gjorda.

Servera varma med valfri sylt eller som dom är. Vet att en del äter dom med grädde också men det är inget jag har testat. Hur äter ni era fattiga riddare?


1 kommentar:

  1. Jag har nog bara smakat det en gång.. och det var så länge sen att jag inte kommer ihåg hur det smakar! Får nog testa att göra detta snart... :)

    SvaraRadera