tisdag 23 februari 2010

Kompromisspaj med knäckig topping

Denna pajtopping brukade alltid min mamma göra när hon gjorde äppelpaj. Blev så sugen på äppelpaj att jag bestämmde mig för att göra en. Men innan jag hann börja ville sambon ha hallonpaj så det fick bli båda :) Ena halvan äpple och kanel och den andra halvan hallon fast med samma topping.


Kompromisspaj med knäckig topping
ca 6 port

ca 100 gr margarin
4 dl havregryn
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
1 äpple
2-3 nävar frysta hallon
socker
kanel

Börja med att skala och skiva äpplet. Lägg äppelskivorna i ena halvan av en ugnsform och hallonen i den andra delen. Strö över lite socker över hela och kanel på äpplena. Smält margarinet och dra den sedan från plattan, blanda ner havregryn, vetemjöl, vaniljsocker och socker. Rör tills allt har blandats och häll över äpplena och hallonen. Ställ i pajen i ugnen på 200* i ca 20-25 min.

Servera pajen med glass och eller vaniljsås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar