fredag 25 november 2011

Julköttbullar

Julköttbullar...vadå julköttbullar? Jo julköttbullar är vanliga köttbullar fast med kryddpeppar i. Min pappa har alltid, och har alltid haft, i kryddpeppar i köttbullarna till jul, blir lixom en extra julkänsla över dom. Så precis som far har även jag kryddpeppar i mina :)



Julköttbullar
ca 30 st

ca 400 gr köttfärs
½ dl ströbröd
½ dl grädde
1 ägg
1 liten gul lök
2-3 krm kryddpeppar
salt
peppar
socker
smör


Blanda ströbröd, grädde och ägg i en bunke. Låt stå å svälla en stund (7-10 min). Finhacka löken och stek den i smör. Salta och sockra lite och stek tills dom har blivit mjuka. Häll i löken i ströbrödsblandningen och kör runt med en stavmixer om det är så att lökbitarna är lite stora. Blanda i salt och peppar efter tycke och smak och kryddpeppar. Blanda ner färsen tills allt har blandats väl. Forma till bollar och lägg på en våt skärbräda i plast. Stek köttbularna i smör i en stekpanna tills dom har fått färg runt om och är genomstekta.

TIPS: Ska du göra många köttbullar till jul är ett tips att göra dom i ugnen. Lägg köttbullarna på en bakpappersklädd plåt (den djupa), grädda i ugnen på 175* tills köttbullarna är genomgräddade (ca 30 min). Låt dom sedan svalna på plåten. Därefter lägger du dom i påsar och fryser in. När det är dags att äta dom är det bara att ta fram och steka dom tills dom har fått fin färg. Enkelt och du behöver inte tänka på att dom måste bli genomstekta för det är dom redan och du slipper slava med att rulla köttbullar och steka dom samma dag som dom ska ätas :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar