söndag 27 november 2011

Janssons frestelse!

Idag, första advent , blir de julmat och på alla mina julbord måste det förstås finnas en Janssons frestelse :)  Jag gör dock min utan ströbröd, varför? Jo för jag är uppväxt med en ströbrödsfri Jansson ;) hihi! Mumms filli-babba!



Janssons frestelse
ca 6 port

8-10 meddelstora potatisar av fast sort
3-4 dl grädde
1 gul lök
1 burk anjovis (125 gr) + spad

Börja med att skala, skiva och stava potatisen. Dela löken och skiva någorlunda tunna halvmånar. Varva potatis, lök och anjovis i en ugnssäker form och avsluta med potatis. Häll över grädde och spad. In i ugnen på 200* i ca 50 min eller tills potatisen är färdig. Ev. lägg över en bit aluminiumfolié mot slutet så den inte blir bränd.
Servera till alla julens läckra tillbehehör :)



3 kommentarer:

  1. Håller med--inget ströbröd på Jansson!!

    SvaraRadera
  2. Va trevligt med en jultallrik! Det vill jag också ha! ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja de va inte alls dummt ;) hihi!

    SvaraRadera