tisdag 12 februari 2013

Semlor

Semlor är inte dumt enligt mitt tycke, bara man skrapar bort all blähaig grädde ;) Men semlor är inte svårt att göra själv. Tycker alltid att hemmagjort är godast!






Semlor
Ca 8 st normalstora

Deg:
25 gr jäst
75 gr smör
2,5 dl mjölk
1/2 dl socker
Knappt 1/2 tsk salt
1 ägg
2 tsk malen kardemumma el 1 tsk nystött
Ca 7 dl vetemjöl

Till pensling:
1 ägg

Fyllning:
200 gr mandelmassa
Innankråmet
1 dl mjöl
2 msk socker

Ca 3-4 dl vispgrädde
Florsocker

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till fibgervarmt, ca 37* C.
Smula ner jästen i en bunke och häll vätskan över. Rör tills jästen har löst sig. 
Tillsätt salt, socker, kardemumma och ägget och rör runt. Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en deg. 
Låt jäsa i bunken under bakduk i 30 min. 

Knåda degen och dela i 8 delar. Rulla till bullar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i ytterligare 30 min. Pensla därefter med ett lätt uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen på 225*C i 7-8 min eller tills bullarna fått fin färg. 
Låt svalna på ett galler. 

Skär av toppen på bullarna och gröp ur dom lite grann. Lägg innankråmet i en bunke och tillsätt mjölk och socker. Rör ihop till en röra. Grovriv mandelmassan på ett rivgärn och rör ner i röran och blanda ihop allt väl. 
Vispa grädden. 

Lägg i fyllningen i bullarna, klicka på önskad mängd grädde och sätt på locken. Pudra över lite florsocker. Servera och njut :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar