måndag 24 september 2012

Potatisgratäng

Nu äntligen fungerar bloggen som denn ska. Har inte kunnat lägga ut recept på länge. Men nu så :)

För ett tag sen blev de potatisgratäng här hemma. Kan inte säga att vi äter de ofta utan precis lagom så man hinner bli sugen på de mellan varven. Jag tycker potatisgratäng är väldigt gott. Det är ju inget man slänger i hop på en kvart men bara för det är det inte svårt att göra. Så här gör jag min :)




Potatisgratäng
ca 4 port

ca 6 st meddelstora potatisar av fast sort
4-5 dl grädde 7%
2 vitlöksklyftor
salt eller örtsalt
svartpeppar
lite smör
riven ost

Börja med att skala och skiva potatisen. Smörj en form med lite smör och lägg i potatisen. Blanda grädde och kryddor i en bunke. Pressa eller riv i vitlöken. Rör runt. Häll över potatisen och ställ in den i ugnen på 200* i ca 50 min. Ta sedan ut gratängen häll över den rivna osten och ställ in ytterligare 15 min. Kolla alltid med en provsticka om potatisen är mjuk...om inte, så får den stå inne en stund till ;)
Servera med valfria tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar