onsdag 12 januari 2011

Fiskgratäng á la Sofia

Har letat å letat efter ett recept på fiskgratäng med torsk och tillslut gav jag upp. Hittade inget som föll mig i smaken så de blev till att komma på nått själv och så här blev resultatet :)


Fiskgratäng á la Sofia
4 port

4 st torskfilèer

sås:
3-4 dl matlagningsgrädde 7%
1 st fiskbuljongstärning
citronpeppar
cayennepeppar
aromat
dill

pommes duchesse:
1 kg potatis av mjölig sort
2 äggulor
ca 50 gr flytande margarin
salt
svartpeppar

Börja med att skala och koka potatisen. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av. Ni som inte kokar sönder era potatisar, som jag alltid gör när jag ska koka potatis av mjölig sort, pressar era potatisar i en potatispress. Tillsätt därefter äggulorna, margrainet och kryddorna. Använd elvispen och vispa tills det ser ut som potatismos. Ni som kokar sönder era potatisar gör samma som ovan fast istället för att använda er av en potatispress delar sönder potatisen lite mer med en gaffel.

Lägg upp fisken i mitten i en gratängform och antingen spritsa eller klicka ut potatis "moset" med en sked runt om längs kanterna i formen.

Häll allt till såsen utom dillen i en kastrull och låt bubbla i några min. Tillsätt dill och häll sedan såsen över fisken. Ställ in i ugnen, 225* i ca 15 min, tills potatisen har fått fin färg.
Färdigt :)


2 kommentarer: