söndag 6 juni 2010

Kanelbullar

Idag blev det bullbak, kanelbullar närmare bestämt :) Jag älskar kardemumma men tycker man inte om det är det bara att utersluta :) Jag vet inte redigt hur många det blir för jag bakar alltid stora bullar. Denna gången fick ja ut 35 bullar men gör man mindre får man fler :)




Kanelbullar

150 gr smör/margarin
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 dl strösocker
några tsk kardemumma (jag höftar)
ca 15 dl vetemjöl
nypa salt


Fyllning:
200 gr rumstemp. smör/margarin
nästan 2 dl strösocker
ca 5 mask kanel
och om man vill lite kardemumma

Garnering:
1 ägg
pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret/margarinet och häll i mjölken och låt bli fingervarmt (37*C) Häll det sedan över jästen och rör med en trädslev tills jästen har löst sig. Häll i socker, salt och ev. kardemumma och rör runt lite. Häll därefter i mjölet och arbeta ihop till en deg. Arbeta degen tills den blir lite glansig och släpper från degbunken. Jäs under bakduk i ca 30 min.

Under tiden rör du ihop allt till fyllningen.


Knåda degen en stund på bakbordet. Tillsätt mer mjöl om den fastnar. Dela degen därefter i två delar. Kavla ut varje del till avlånga kakor ca 25x50 cm. Bre hälften av fyllningen på varje del. Rulla ihop från långsidan (inte för hårt). Skär varje rulle i lagom stora bitar och lägg dom med snittytan uppåt i formar på en plåt. Jäs under bakduk i ca 30 min. Sätt på ugnen, 225-250*C.

När bullarna har jäst pensla dom med ett lätt uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i mitten av ugnen i 5-11 min beroende på storlek.
Låt svalna på galler eller plåt under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar