fredag 26 februari 2010

Ost och skinkpaj

Ost och skinkpaj är en utav sambons favouriter :) Själv är jag inte så jätte förtjust i matpajer men den här är bara sååå god :)



Ost och skinkpaj

pajdeg:
1 st Maizena pajdeg eller:
125 gr smör/margarin
3 dl mjöl
1 msk vatten

fyllning:
150 gr riven smakrik ost tex, västerbotten eller allerums prästost
150 gr strimlad eller tärnad god kokt skinka
3 ägg
1 dl grädde
1/4 tsk salt
1 krm svartpeppar

Börja med pajskalet. Om du använder maizenas pajdeg följ instrutionerna på förpackningen. Om inte så blanda ingridienserna till pajdegen och tryck ut den i en form. Jag använder mig av en springform men det går lika bra med en vanlig rund ugnsform. Nagga pajskalet med en gaffel och förgrädda i 225* i ca 10 min (det behöver du inte om du använder maizena pajdag).

Vispa upp äggen med grädden och häll i kryddorna. Lägg skinkan och osten i pajskalet och häll över äggvispet. Grädda pajen i 200* i 30-35 min eller tills pajen fått fin färg.

Servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar