söndag 15 april 2012

Grekiskt pitabröd

Detta brödet gjorde jag idag som tillbehör till middagen. Det är igentligen ett grekiskt pitabröd. I Grekland äter man inte gyros i runda bröd som man snittar och fyller utan deras pitabröd är som ett tunnbröd man steker i stekpannan och rullar ihop med diverse fyllningar. Men dom funkar lika bra som ett tillbehör med lite smör på :)



Grekisk pitabröd
25 gr jäst
1 ½ dl ljummet vatten
2 msk olivolja (funkar utmärkt med matolja)
½ tsk salt
4 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen


Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen med olja salt och vatten. Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en deg. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk.

När degen är färdigjäst:
Lägg upp på mjölat bakbord. Dela den i så många delar som du vill ha. T.ex. 4 stora eller 6-8 mindre. Kavla ut till tunna "kakor". Stek i en torr stekpanna på medelvärme om du vill ha dom som tunnbröd och stek i smör om du vill ha grekiska pitabröd.
Stek bröden på varje sida till som har fått färg, ca några minuter på varje sida.
Ät bröden varm/ljummna.
Färdigt :)

13 kommentarer:

  1. har du provat getpungs rulle?

    SvaraRadera
  2. Ja!
    Det är en riktigt god delikatess från Spanien. Jag testade det när jag var få familjeresa i julas. :D

    SvaraRadera
  3. Sofie Karlsson12 maj 2022 kl. 14:34

    Nu får ni sluta!
    Ni måste respektera min blogg och jag tycker att erat uppförande är oacceptabelt.

    SvaraRadera
  4. tare chill vi sitter på skolan och mökar

    SvaraRadera
  5. Sofie Karlsson12 maj 2022 kl. 14:44

    Jag kommer snart blocka er om ni fortsätter!

    SvaraRadera
  6. prova Ivar's friterade bajskorvar

    SvaraRadera
  7. Om du lägger blocken då hämtar jag glocken

    SvaraRadera
  8. ät olivegarden din tjocka packåsna

    SvaraRadera
  9. Sofie Karlsson12 maj 2022 kl. 14:57

    Det där var sista droppen! Nu blir jag ledsen in i skälen, jag ska försöka blocka er!

    SvaraRadera
  10. Sofie Karlsson12 maj 2022 kl. 15:02

    Till minne av min Mamma
    Lycklig den som inte följer de gudlösa, inte går syndares väg eller sitter bland hädare utan har sin lust i Herrens lag och läser den dag och natt. Han är som ett träd planterat nära vatten – det bär sin frukt i rätt tid, aldrig vissnar bladen. Allt vad han gör går väl. Inte så med de gudlösa – de liknar agnar som vinden för bort. Därför döms de gudlösa där rätten råder och syndarna i de rättfärdigas krets. Herren är med på de rättfärdigas väg, men de gudlösas väg leder till intet.

    SvaraRadera