söndag 1 januari 2012

Per Morbergs Cheesecake!

Nyårsmiddagen avslutades med en smarrig cheesecake.





Per Morbergs Cheesecake

ca 8 personer

12 st digestivekex
100 gr smör
1 knivsudd kanel
800 gr philadelphiaost
3 ägg
½ dl socker
1 msk vetemjöl
1 msk vaniljpulver
skal från en ½ citron

Börja med att smula sönder kexen, antingen för hand eller med en mixer. Smält smöret. Blanda kexsmulorna, smöret och kanelen. Blanda väl. Häll upp smulblandningen i en pajform och tryck ut så de täcker hela botten. Grädda i ugen i 12-15 min på175*.
Blanda philadelphiaost, socker, vaniljsocker och mjöl väl. Rör sedan ner ett ägg i tagen (jag använde elvispen). Till sist blandar du ner de rivna citronskalet. När botten är färdig häller du över fyllningen och gräddar kakan längst ner i ugnen, 30-40 min (175*). Håll koll mot slutet så inte kakan bli bränd.

Jag serverade med en hallonsås (= nästan tinade hallon+socker som jag mixade) och passionsfrukt.




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar