lördag 10 december 2011

Saffransbullar x3

Idag satte jag en saffansdeg på jäsning och resultatet blev 3 olika varianter :)



Lussekatter
Lussebullar á la mamma
Saffransbullar med mandelmassefyllning


Recept på saffransdeg och hur ni gör lussekatter hittar ni HÄR!

Lussebullar á la mamma:
En färdigjäst saffransdeg.
Rulla saffransdegen till bollar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Pensla bullarna med ett lättvispat ägg. Grädda i ugnen på 225* i ca 8 min.
När de ska serveras:
Smält lite smör och doppa toppen på bullen och sedan doppa i strösocker.




Saffransbullar med mandelmassefyllning:
Mandelmassefyllning:
200 gr rumstempererat smör
1 dl socker
150 gr mandelmassa
1 msk vaniljsocker

ägg till pensling
pärlsocker till garnering


Rör ihop ingredienserna till fyllningen med elvisp till en slät smet.

En färdigjäst saffrans deg.
Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till avlånga kakor ca 25x50 cm. Bre hälften av fyllningen på varje del. Rulla ihop från långsidan (inte för hårt). Skär varje rulle i lagom stora bitar och lägg dom med snittytan uppåt i formar på en plåt. Jäs under bakduk i ca 30 min. Pensla därefter varje bulle och strö på pärlsocker. In i ugnen på 225* i ca 8 min eller tills bullarna har fått fin färg.

2 kommentarer: