torsdag 25 november 2010

Lussekatter

Ikväll satte jag en saffransdeg på jäsning, i brist på annat, och resultatet blev lussekatter :) Så ikväll blev det årets första lussebak och lussemumms ;) hihi! Finns säkert många olika sätt att baka saffransbröd på men detta receptet har jag fått av mor min å de kör jag på :)




Saffransdeg

2 pak saffran (1 gr)
150 gr margarin/smör
5 dl mjölk
2 dl socker
50 gr jäst
1 tsk salt
1 ägg
1 kesella lätt
1 ½ l mjöl

1 ägg till pänsling
russin

Börja med att smälta matfettet. Häll i mjölken och värm till fingervarmt (37*). Smula jästen i en bunke å häll i mjölkblandningen. Rör till jästen har löst sig. Blanda sockret med saffranen. Häll socker och saffransblandningen, salt, ägget och kesellan i bunken och rör runt. Häll i mjölet, lite i taget och arbeta till en fin och smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30 min.
Rulla degen till vad du vill, dekorera med russin och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk.
Pänsla med ett lätt uppvispat ägg och in i ugnen, 225*, i ca 6-8 min beroende på storlek. Låt svalna på galler eller på plåten.

2 kommentarer:

  1. hej gumman!vilka fina lussekatter,vad kul att du bakade efter mitt recept,blev glad för det....har själv bakat ett gäng i helgen,satt fint...kramis mamma

    SvaraRadera
  2. Hej mamma! Tycker dom är godast ;) hihi! Jo de kommer bli att baka minst en omgång till här hemma, alla är slut hehe! kram kram!

    SvaraRadera