tisdag 24 juli 2012

Västkusten!

Då jag jobbar hela sommaren passade vi på att åka över till västkusten på en liten minisemester när mitt schema visade 4-dagarsledigt. Vi packade väskorna och åkte. Vi visste inte om vi skulle vara borta alla dagarna eller vart vi skulle sova. När vi stannade på första stoppet i Halmstad besämde vi oss snabbt för att åka vidare mot Varberg då vädret va tråkigt.

I Varberg hamnade vi av en slump nere vid havet och Varbergs fästning :)

Varbergs Fästning.
 Inne i fästningen.
 Utsickt över havet.
Utsick över staden.

Varbergs kallbadhus.

Vi bestämde oss för att övernatta här och letandet efter sovplatser började. Vi hittade ett vandrarhem - Eja-Märtas vandrarhem - inte så längt ifrån oss så vi åkte dit för att höra om det fanns något rum ledigt. Mannen i receptionen sa att 5 min innan vi kom hade dom hyrt ut de sista för natten men att vi skulle vänta tills chefen kom. Vi satte oss ner några minuter och pratade med chefen när han kom tillbaka. De hela slutade med att vi fick hyra en nybyggd, fräch lägenhet - 4 r o k - för 600kr natten. FLYT!

Stora sovrummet.
 Köket.
 Badrummet.
Vardagsrummet.

Dagen efter packade vi ihop tidigt och körde mot Göteborg. Vädret visade sig från sin bästa sida och varmt och soligt blev de så vi bestämde oss för att ta en båttur ut till Nya Älvsborgs fästning :) Rekomenderar varmt den guidade turen ute på fästnigen.

Kristoffer <3
 Jag.
 Viking.
 Nya Älvsborgs fästning.
 Möttes utav Dansken när vi kom iland. Han skröt och berättade hur danskarna hade tagit fästningen ett fåtal gånger utav svenskarna.
 Dansken blev senare bortchasad av Svensken som fotsatte bertätta om fästningens historia.
 Karolinerkyrkan på ön. Rymmer ca 100 personer. Sitter kvar kanonkulor efter dansk/norskt annfall.
 Norrman som inte tyckte svenskan berättade riktigt hur allt gick till. Men han fick på pälsen av svensken som avslöjade att han inte ens var där vi annfallet. Det visade sig att han hade ett "viktigt möte" med kungen.
 Fick träffa på en ensam fånge som hade hamnat i fästningens fängelsehåla pga sjöröveri.
 Efter guidningen gick vi runt lite själva. Stora huset närmast var den högsta Officererns bostad. Idag är det ett fik och restaurang.
 Många kanoner fanns utplaserade runt hela ön.
Kustbevakningen påväg utåt.

När vi hade gått runt en stund tog vi båten tillbaka och gick in en sväng på Nordstan. Vi hade tidigare köpt varsitt Göteborg Citycard där bl.a turen till Nya Älvsborgs fästning ingick. Vi bestämde oss för att även gå in på Universeum då inträdet ingick.

Vi glömde givetvis kameran men Stoffe lyckades få en bild på en apa som hoppade förbi.

Då även inträdet till Liseberg ingick gick vi in där en sväng och kikade runt lite. Men även här utan kamera. Innann vi gick in på Liseberg satte vi oss ner och började leta boende. Jag hittade ett vandrarhem - Lia Hofs vandrarhem - 8 km från Ullared (mot Älvsered). Bokade online och så var de fixat. Efter Liseberg satte vi oss i bilen och köre mot Lia.

Möttes utav denna synen. Lia Hofs Vandrarhem.
Historielektion:
"Bygget av Liahemmet påbörjades 1912. Det stod klart 1914 och byggdes som ett sanatorium för tuberkolossjuka. Från 1959 fram till mitten av 90-talet användes det som ett äldreboende. Den 29 december 1995 stängde landstinget ner verksamheten. Nuvarande ägarna (tre syskon) köpte fastigheten i februarie 2011 och fick tillträde till huset den 15 mars. Ett totalrenovering påbörjades och stod klar i början av september samma år".
Mysiga och fina rum. Helt klart värt 570kr/natt.
(priset är för två personer i ett dubbelrum)

Dagen efter packade vi ihop allt och körde in till Ullared. Det blev en sväng inne på GeKås såklart innan vi körde hemåt.